"Діти війни" з Києва розповіли про те, як переживали Другу
світову війну.
Їхні розповіді записали дослідники і видали
книгу "Друга світова війна та нацистська
окупація у спогадах киян".
За матеріалами інтернет видання life.liga.net пропонуємо вам уривки розповідей чотирьох очевидців про те, чи мали вони що
їсти, хто допомагав сім’ям, які страви і з чого готували, та як до них
ставилися німецькі солдати.
Євгенія Альонкіна
Зустріла
війну у п’ятирічному віці
"Одного разу
сталася моя перша зустріч з німецьким офіцером. Він ішов з величезною собакою. Як розумію зараз, це був дог. Ми, як вкопані, зупинилися. Він взяв наші долоні, поклав мені щось і пішов.Ми з подружкою
обурилися: що він нам камінці поклав?! Прийшла з такою образою додому, і
тільки потім мені бабуся сказала, що це цукерки, "морські камінці".
Ці камінчики я потім вдруге спробувала вже після війни.
Добре пам’ятаю перше
зібрання, коли зібралися одні жінки з нашої родини. Ми поїхали до моєї
прабабусі на Поділ, і там сиділи за столом. Дуже багатий був стіл: була
картопля, квашена капуста і оселедець. І картопля була ціла.
Тоді вчили чистити
картоплю, коли вона з’являлася, так, щоб шкірочка була чиста, її ножем зрізали,
бо цю шкірку потім відварювали.
І цю картоплю ділили на
декілька разів, так, щоб вона могла бути і другою стравою, і в першу
страву. Це вважалося цілком звичним, тому цьому не надавали особливої
уваги.
У 1943 році, після арешту дідуся, ми переїхали в маленьку
14-метрову кімнату на вулиці Артема, в комуналку, де жили, крім нас, ще
п’ять сімей. Саме звідти я і пішла в школу.
У
школі нам давали гарячу воду на великій перерві і маленьку вітамінку С –
спочатку вона була солодка, а потім дуже кисла. Але ми намагалися якомога довше
зберегти цю солодкість і запивали гарячою водою.
А щосуботи нас годували дивовижно смачними булочками – вони
називалися "калорійні".
Це була солодка здоба, в якій була невелика кількість родзинок.
Але тільки у суботу ми могли її їсти.
І
вже в 1945 році, восени, хлопці, однокласники мої, які жили в районі Сінного
базару, сказали, що відкрилася пекарня. І ми бігали до цієї пекарні
подихати дивовижно смачним запахом свіжоспеченого хліба або бубликів. На місці
цієї пекарні сьогодні – Будинок художників.
1946
рік. Мене поставили на туберкульозний облік. І відправили в лісову школу, в
Івано-Франківську область. Селище Беркут. Ми приїхали туди, голодні діти:
Київ, Донецьк, Луганськ. Вся Східна Україна дітей відправила туди. Нас поселили
в цій школі. Самі розумієте, що 46-47-й – голодні роки.
На
Західній Україні був такий само голод, як і скрізь. Вчителі були росіяни,
українці зі Східної України. А вихователі і нянечки – місцеві. Вони нам
допомагали заплітати косички, вмиватися, одягатися, прасували нам фартушки.
Але
найголовніше, щоранку ми прокидалися, і у кожного стояла на тумбочці
маленька скляночка свіжого молока. Це місцеві робили, яких називали
бандерівцями.
І ось ці
"бандерівці" нас, дітей, піднімали. Вони нам приносили молоко.
Це ж не одна людина. Це збирали молоко, щоб нагодувати всю Лісову
школу. Там же були не тільки ми, молодші класи, там же були і старші, всі
туберкульозники. І ось, в один день ми прокинулися, а нікого немає... І наші
вчителі знову мовчать.
Цю
гнітючу тишу добре пам’ятаю. Виявляється, приїхав загін НКВС і всіх жителів
навколишніх хуторів відвезли до Сибіру... вночі….".
Зустріла війну у трирічному
віці
З початком боротьби за
Київ батька призвали на перепідготовку. Він непогано заробляв, був візником і
були у нас запаси: продовольства і одягу.
А у дворі у нас жила
сім’я – чоловік і дружина. Він був поліцаєм. І вона весь час приходила до
нас щось просити. Мама їй раз дала, пам’ятаю, борошна. А сусідка стала частіше
приходити, мама каже: "Аня, у мене ж троє дітей – у мене вже нічого немає".
А старший брат сидів на
ліжку і каже: "Мама, що ти обманюєш тітку Аню – у нас за дверима багато
борошна є".
Через якийсь час
приїхали на санках поліцаї, навантажили все що було в квартирі: і пледи, і
одяг, і продукти, і завезли в костел.
Мама бігла за ними і
просила: "Залиште хоч щось дітям". Нічого не залишили. Мама добігла
до костелу, вони її туди запросили... І знали, що батько-єврей у нас був,
сказали: "Приводь жидівських дітей до костьолу".
Мама йшла назад,
плакала. А у нас на вулиці жили німці. Чи то до революції, чи після вони
прибули до Києва, дуже хороша сім’я, працювали на фабриці Рози Люксембург. А
хазяїн стояв на вулиці і бачить: мама іде й плаче, а він: "Шо таке,
Галю?" Ну, вона розповіла йому цю історію, а він каже:
"Так,бери дітей, і тікай".
І ми вже йшли
пішки і дійшли, таке село є – Слобода, зараз Червона Слобідка. Ми дісталися до
тітки, і через, може, пару днів туди заїхали німці. Зупинилися вони по всіх
хатах, і у тітки теж. Корова була у неї. Німці відразу забрали цю корову і
привели їй чорно-білу. Тітка їм готувала ... Ми ще пару днів там покрутилися,
потім стали боятися, що з нами можуть щось погане зробити і тітка нас заховала
в льоху.
Носила вона нам
картоплю, якось там ця корова давала молоко. А коли ми виходили з цього льоху,
в туалет чи що, то заходили в будинок. Там сиділи за столом німці, давили воші
– кажу, як є. Ми не розуміли, шо це німці, які можуть нас вбити.
Потім тітка сказала:
"Вам не варто виходити, тому що люди з села, люди знають вашого батька і
можуть сказати, чиї ви діти".
Але, на щастя, ніхто з
цих селян, дуже славні були люди, ніхто нічого не розповів.
Біля нас там на подвір’ї
гриль стояв, і там часто сусіди і знайомі організовували пікніки. Один там
взагалі, Степаненко Льоня, кричав, він так гаркавив: "Ну со зиди, як вам
зиди, не повбивали вас?!".
Ігор Шайкевич
Зустрів війну у
семирічному віці
"Нас в дитячому
садочку зразу посадили до бомбосховища, яке обладнали у дворі, у льосі. Це був
такий кам’яний, великої площі льох. Бо холодильників не було і продукти
зберігали там, в тому льосі. Нам постелили солому, сіно і ми там і їли: обідали
/ снідали.
Десь місяців через
півтора дитячий садок закрили, бо вже німці підходили до Києва. Закрили і
ясла, мама перейшла моя працювати в "Охматдит".
Як відійшли війська
Кирпоноса за Дніпро, почали грабувати всі магазини. Всі гастрономи були
розграбовані. І коли прийшли німці, таким людям простим, як ми (двоє малих
дітей і мама медсестра, яка працювала в "Охматдиті"), їсти було
нічого. Страшна річ. Вдома ні макової росинки.
Мама побігла десь, хоч
шматок хліба достать, а я залишився з сестричкою.
Мені сім років,
сестричці – три. Голодні сидимо, як безпритульні собачата.
І раптом я пригадую, що
перед самою війною мама дала мені бублика з маслом, а я його не доїв, а боявся,
щоб мама не лаяла, що я його не доїв, і засунув його під буфет. А ми жили на
першому поверсі в дерев’яному приватному будинку. Квартира була доволі сира.
І я коли це згадав...
паличкою вишкріб цей бублик з-під буфету. Як я про нього згадав, досі не можу
зрозуміти. І от коли я його дістав, він не просто був зелений. Ви ж бачили
цвілий зелений хліб?!
А бублик був чорний!
Цвіль пройшла його наскрізь! Але ми з сестрою жували його і їли, немов голодні
вовки.
Потім німці вже
налагодили десь навесні 1942 року карткову систему. І вже щось давали, єрунду
всяку. Пшоно як крупу, замість м’яса ковбасу – "собачу радість". Вона
як ліверна тільки робиться з нутрощів, а на вигляд схожа на ліверну. Або давали
кров’янку.
Замість цукру давали
маляс. Це така тягуча коричнево-червона, більше коричнева, рідина. Густа-густа.
Вона на смак така кислувато-солодкувата-гіркувата. Зразу всі є смаки. Отже, це
останні відходи від варіння цукру.
Хліб – це був жах. Той
хліб, який зараз у нас в магазині – цеглинки чорні, цеглинки білі, ми так його
і називали – "німецький хліб". Нам його не продавали і близько. Його
випікали тільки для німців.
А нам давали хліб...
Чого тільки туди вони не додавали, важко сказати, навіть каштани. Бо ми, учні,
я був в першому класі, вчився за німців, ходили збирали каштани, здавали їх, а
потім їх додавали в цей хліб. Він був як потріскана глина, до того ж глина, яка
вже підсохла.
Але хліб був дуже
красивий. Чому? Бо вони посипали зверху його просяним лушпинням. І він був
такий золотий. Це просяне лушпиння блищить.
У 1947-му році хоча й
скасували карткову систему, але черги величезні були за хлібом. Я зранку біг в
цю чергу. Давали тільки один буханець на руки. Ну, нам – мама, сестра і я –
вистачало його на день... Але це на мені вже лежало: вистояти в черзі і
купити хліб.
У нас був садок, будинок
приватний. І ми обробляли город. А тут приходить мамин брат і каже мамі:
"Мотря, слухай! В
мене є два знайомі монахи з Лаври. Їх же розігнали і вони так ходять десь підробляють.
Може вони тобі скопають город? А ти їм заплатиш, нагодуєш".
І вона сказала так. І
вони скопали. Мама заплатила їм, погодувала. Це лаврські монахи були. Так
було з релігією".
Зустріла війну в
одинадцятирічному віці
"Коли німці
прийшли, у нас взагалі не стало чого їсти. Ще перед окупацією люди ходили
грабували магазини у Києві. Мама ж не піде. Мама тільки раз купила кілограм
цукерок "барбариски".
У черзі вистояла і їй
дісталося кіло "барбарисок", такі льодяники. Це були наші
припаси. Ні мукички, ні хліба, ні грошей – нічого не було.
Весь час так їсти
хотілося. Прокидаєшся вранці, ще на вулиці темно, а вже так шлунок зводить, так
їсти хочеться. Кіло тих "барбарисок" я всі викрала у мами, сама
з’їла. Я їх смоктала весь час, почуття голоду тамувала. Мама нічого не сказала,
вона бачила, що цукерки зникають.
Ходила мама зранку і якось
принесла картопляне лушпиння. Потім вдруге і втретє. А потім я вже в наш
час прочитала, що неподалік був німецький ресторан на бульварі Шевченка.
Кухарки там викидали те
лушпиння, а кияни забирали. Мама ходила зранку, приносила, мила, попарила у
воді, підсмажувала, ми з сіллю їли таке.
Ми з сестричкою не
знали, що таке яйце, що таке хліб.
Через декілька днів мама
вийшла з Ірою, з дитинкою, у двір. Зустріла сусіда, він каже: "Ольга
Антонівна, ідіть розбирати єврейське добро в школу. Собі вибирайте, ідіть".
Мама так обурилась: "Ви що! Це ж наші люди! Як це я буду туди
йти?"
Жили ми, мама і двоє
сиріт, годувати нічим. Перше, що мама продала, мою красиву червону шовкову
сукню. Мені її тато купив з нагоди закінчення четвертого класу. Мама
переживала, як я буду без неї. Кажу: "Мамочка, я її не наділа жодного
разу. Продай на хліб".
Мама щось батькове
продавала, потім свої простирадла. Все що можна було на стакан квасолі
обміняти. Грошей у нас не було. Білі простирадла не дуже хотіли купувати
селянки: "От якби мені спідницю".
Мама знайшла зелену
фарбу, пофарбувала простирадло, пошила спідницю. На другий день приносить
дві склянки квасолі і шматочок сала. Вона варила з цього квасолевий суп –
і це було нам на цілий день.
Одного разу тьотя Паша
Топчій принесла конячу голову. Я кажу: "Що це ви таке страшне
принесли?"
А вона мені:
"Будеш зараз їсти". Вона зварила її, ми всі з таким апетитом
обгризали цю конячу голову".
Навколо були пожежі. Син
Бойманів, Люсік, говорить мені: "Пішли на хлібозавод, там борошно
горить". Ми набрали з ним чорного горілого пшоняного борошна просто в
хустку, бо навіть не мала торбинки.
Пізніше вже пішла мама
набрала пів наволочки цього борошна. Ми майже пів року, це вже наші
прийшли, харчувалися цим підгорілим борошном. Мама розводила рідке тісто і
пекла млинці".
Немає коментарів:
Дописати коментар